måndag 3 juli 2017

Vid sidan av Midnattssolsrallyt

 
När man befinner sig på Öland
har man en fantastisk utsikt,
inte bara på naturen utan även
att följa alla molnformationer
som ändrar sig alltefter vädrets skiftningar.
 
 
Genom att det ofta är så långt till horisonten
kan man följa molnens ankomst,
både de ljusa snälla och de hotfulla mörka.
 


Utsikten bortåt Blå Jungfrun är enastående
med regnmolnen hängande över ön.
 



I år har jag lyckats se ovanligt många fågelungar.
Visst är de underbara, de små dunbollarna!
Här är det en liten sädesärla
som fortfarande har lite av bäbismunnens gula kanter kvar.
Den sprang på stranden och fångade insekter
när vi var och badade sista dagen för detta besök.


 
På hemväg från Öland brukar vi ta en sväng förbi Landet
och i närheten av Vimmerby började vi möta rallybilar.
Först blev vi förvånade innan vi insåg
att det var Midnattssolsrallyt som kördes i trakten.
Och döm om vår förvåning när vi mötte
vår hemmaåkare Gunnar Fredriksson.
 
Tänk vad livet ibland kan innehålla trevliga överraskningar!
Tyvärr slutade tävlingen dåligt för Gunnar.
100 m från målet på allra sista sträckan
 råkade han rulla och bilen blev riktigt illa tilltygad.
Men tursamt nog skadade de sig inte själva. 
 
 
När vi kom fram till Landet
var mottagningskommitén på plats
och hälsade oss välkomna.
 
 
Dock släppte jag först ut Isbarhönsen
och Hedemorahönsen fick vänta på sin tur.
Det är bland det finaste jag vet
att få se hönsen spatsera fritt på torpet.
  
 Det är alltid så underbart att få besöka Landet.
Jag får en extra boost av det ultimata lugnet där.
Nu är vi hemma igen och det är också OK.
 
Ha det fint!
Kram Yvonne

4 kommentarer:

  1. Ja, visst är det fint på Öland och jag tror ni snart är tillbaka igen. Min badning har totalt avstannat, dras med en hemsk förkylning och tänker att jag ska vara försiktig (även om jag tror att det bara är nyttigt att bada).
    Jag har också sett ovanligt många fågelungar i år, kanske har jag tittat lite extra efter dem.
    Så gott att ni kan komma till Landet när ni vill och höns som går fritt är så härligt, när jag var barn hade vi frigående höns så jag tycker allt annat är fel.
    Ha det nu riktigt härligt i sommaren, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  2. Kära Yvonne!Jag blir alltid lika glad när jag kikar in hos dig och när jag tänker på dig så är det just på Öland. Och på cykel. ;) Blir så glad över att du får njuta sköna dagar på ön och på landet och att ni har det gott. Du är en sann livsnjutare med ett stort varmt hjärta kära du. Jag vill passa på att tacka dig för all värme, glädje och omtanke som du har spridit i mina kommentarfält genom åren. En toppenkvinna med ett stort hjärta. Jag önskar dig en fantastisk sommar tillsammans med nära och kära och även om jag nu slutar blogga som kommer jag fortsätta att kika in här hos dig och se hur du har det.

    Sköt om dig!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Öland är så vackert! Vilka bilder du bjuder på. Färgerna är magiska.
    Den mörkblå himlen är olycksbådande men vacker på samma gång.
    Hönor som får spatsera fritt är ljuvligt.
    Ha det så gott min vän och fortsätt njut av sommaren. Stor varm kram från Petra.

    SvaraRadera
  4. Hey Yvonne! Här sittr jag i mörkret och undrar hur en gammal bloggarkompis har det. Hoppas allt är okey med dig och att livet lever väl med dig. Allt gott min vän! Kram Maria

    SvaraRadera